Till minne av Roland Henningson

Vår styrelseledamot och arbetskamrat Roland Henningson har lämnat oss. Roland somnade in söndagen den 13 september, med sina älskade barn Maria och Lars nära intill sig.

Roland har haft ett mycket rikt liv, såväl yrkesmässigt som privat. Född i Brastad 1928, som han redan som 14-åring lämnade för att utbilda sig till konditor i Mora. Efter folkhögskola och påföljande högskoleutbildning blev det olika jobb runt om i landet. 1965 bosatte sig familjen i Älvängen då arbetet som förvaltningschef i dåvarande Starrkärrs kommun lockade.

Vid kommunsammanslagningen 1974 blev Roland kommundirektör i Ale, ett uppdrag som han hade fram till sin pension 1992. Trots att Roland valde att ändra inriktning från konditor till kommundirektör har konditortalangen funnits kvar genom hela livet. En tillförlitlig källa har berättat att han gjorde världens godaste mockatårtor.

Roland var en nyckelperson och en drivande kraft när Ale Elförening bildades. Han har berättat om de turer som var före bildandet för över 50 år sedan. Inte minst hur man lyckades slå ihop olika elföreningar i kommunen, bilda Ale Elförening och undvika att Vattenfall köpte elföreningen. Roland har även varit styrelsemedlem i moderstyrelsen tidigare, som vice ordförande, då en annan profil var ordförande, Bror Andersson. Sedan starten av dotterbolaget Ale El Elhandel 2011 har Roland varit ledamot i styrelsen, även som ordförande under några år.

Roland bidrog starkt till bolagets utveckling, med sin gedigna kompetens och erfarenhet. Han var väl insatt i hur elmarknaden fungerar och kom alltid med kloka inlägg, idéer och förslag. Jag minns särskilt när han avslutade mötena med en vits eller en limerick, tagen helt ur minnet. Han bidrog till så många skratt på våra möten, alltid med glimten i ögat.

Personligen har jag mist en nära vän, omtänksam och med det varmaste hjärtat tänkas kan. Under flera år pratades vi vid flera gånger i veckan, träffades över en fika så fort vi fick möjlighet. På många vis blev Roland också som en far och mentor för mig, alltid med kloka råd. En beundransvärd positiv livssyn fanns alltid där.

Roland med sin visdom, humanism och humor, har varit, är och kommer alltid att vara en förebild för mig.

Alla vi på Ale El som arbetat med Roland känner en stor saknad och våra tankar går till Rolands anhöriga.

Stefan Brandt
Vd Ale El

Var uppmärksam vid telefonförsäljning!

Energimarknadsinspektionen (Ei) får just nu in många klagomål från konsumenter.

Det gäller aktörer som via telefonförsäljning uppger att de samarbetar med kundens befintliga elleverantör eller elnätsföretag trots att detta inte stämmer.

Var försiktig om du blir uppringd och be alltid om att få erbjudandet skriftligt så du har möjligt att läsa igenom avtalsvillkoren ordentligt. Du kan även fråga om aktören är certifierad med Schysst Elhandel, framtagen av branschorganisationen Energiföretagen Sverige. För att läsa mer om certifieringen, klicka här!

Ale El Elhandel har i dagsläget ingen uppsökande telefonförsäljning. Har du frågor kring ditt elavtal hos oss, kontakta gärna vår kundservice. Du hittar även våra aktuella priser och schyssta, gröna elavtal genom att klicka här!

En energifylld nyhet under sidan “Drift”

Sista fredagen i augusti tycker vi att det passar perfekt att släppa en nyhet på vår hemsida under “Drift”, klicka här för att komma direkt till sidan!

Nu finns en avbrottskarta som kommer ge bättre översikt för dig under aktuella och avklarade avbrott. Listan över områden som vi tidigare använt oss av finns kvar under kartan, och kommer fortsatt att publiceras här på Facebook tillsammans med en länk till driftsidan med kartan.
  • När du går in på kartan, se färgmarkeringarna för vilken typ av avbrott som det gäller.
  • För att få mer information, klicka på det inringade området för att få upp en informationsruta.

Läs Alekurirens fullständiga intervju om vår nya certifiering

Nu kan du gå in och läsa Alekurirens fullständiga intervju om vår nya certifiering Schysst Elhandel, framtagen av branschorganisationen Energiföretagen Sverige – genom att klicka här!

I slutet av förra veckan erbjöd vi filmkoder till de som delade vårt inlägg om Schysst Elhandel på Facebook. Har du delat men inte hört av dig till oss via privatmeddelande på Ale Els Facebooksida? Passa på att göra det så skickar vi dig filmkoden inom kort.

Vi vill även fortsätta firandet av den nya certifieringen veckan ut! Passa på att ladda upp inför kommande ruskväder med ännu en filmkod genom att dela vårt senaste inlägg på Facebook där vi länkar till intervjun. Kom ihåg att skickas oss ett privatmeddelande på Facebook när inlägget är delat så du får din filmkod*.

Vi på Ale El önskar dig en fortsatt fin dag!

*Regler för filmkod på SF Anytime:
1. Koden gäller för 1 delning på Facebook och 1 kod per person.
2. Vi skickar filmkoden till dig som delar så länge lagret räcker.
3. För att ta del av filmkoden behöver du både dela inlägget samt skicka ett privatmeddelande till Ale El på Messenger efter att inlägget är delat.
4. Vi skickar dig filmkoden så snart som möjligt under ordinarie arbetstider via ett privatmeddelande på Messenger.
5. Vid behov av hjälp eller support med filmkoden hänvisar vi till SF Anytimes kundservice: support.sfanytime.com/
6. Du har möjlighet att få en filmkod skickad till dig fram till 2020-08-31.

Vi är certifierade med Schysst Elhandel!

Äntligen fredag – nu avslöjar vi vår schyssta, rosa nyhet
som har cirkulerat under veckan!

Vi är certifierade med Schysst Elhandel, framtagen av branschorganisationen Energiföretagen Sverige. Som elhandelskund kan du känna dig trygg när du väljer Ale El Elhandel som elleverantör. Kul och viktigt tycker vi att vara ett av endast 26 certifierade elhandelsbolag av Sveriges totalt ca 140. Klicka här för att läsa mer!

Men vänta – vi vill såklart fira tillsammans med dig! På Facebook kan du dela vårt inlägg för att få en film som passar perfekt under regniga sensommardagar. Meddela oss sedan i ett privatmeddelande på Messenger så skickar vi en filmkod till dig*. Delad glädje är dubbel glädje!

Pssst. Du följer väl oss även på Instagram @aleel.se?

*Regler för filmkod på SF Anytime:
1. Koden gäller för 1 delning på Facebook och 1 kod per person.
2. Vi skickar filmkoden till dig som delar så länge lagret räcker.
3. För att ta del av filmkoden behöver du både dela inlägget samt skicka ett privatmeddelande till Ale El på Messenger efter att inlägget är delat.
4. Vi skickar dig filmkoden så snart som möjligt under ordinarie arbetstider via ett privatmeddelande på Messenger.
5. Vid behov av hjälp eller support med filmkoden hänvisar vi till SF Anytimes kundservice: support.sfanytime.com/
6. Du har möjlighet att få en filmkod skickad till dig fram till 2020-08-31.

En dag kvar till en schysst, rosa nyhet!

Hmm – vad är det för logga som du kan skymta där i hörnet?

Häng med oss på våra sociala medier under veckan.
Nu är det bara en dag kvar tills vi släpper en schysst, rosa nyhet!

På fredag avslöjar vi en schysst, rosa nyhet!

Rosa är en energifylld färg!

Häng med oss på våra sociala medier under veckan.
Inom kort släpper vi nämligen en schysst, rosa nyhet!

En schysst, rosa nyhet kommer under veckan!

Vad kan siffran 18 betyda egentligen?

Häng med oss på våra sociala medier under veckan.
Inom kort släpper vi nämligen en schysst, rosa nyhet!

Patrik Olsson svarar på frågor om kabelutsättning

Ska du gräva på tomten eller har du bara funderat på vad en kabelutsättning faktiskt innebär? Lugn – vår kunniga och mountainbike-älskande arbetsledare på driftavdelningen, Patrik Olsson, svarar på några vanliga frågor!

  • Vad innebär en kabelutsättning? En kabelutsättning innebär att vi åker ut och markerar var våra kablar ligger i det område där du exempelvis ska gräva, borra eller spetta. Kabelutsättningen är i regel kostnadsfri.
  • Hur anmäler du som kund en kabelutsättning? Det gör du genom att vända dig till hemsidan ledningskollen.se. Anledningen till att du anmäler där istället för att kontakta oss på Ale El direkt är för att du på Ledningskollen.se får svar från alla aktörer som kan ha ledningar inom ditt område.
  • Hur gör du en anmälan på Ledningskollen.se? För att kunna göra din anmälan om kabelutsättning behöver du först registrera dig på hemsidan. Därefter loggar du in, väljer ärendetyp och fyller i dina uppgifter i olika steg. Du markerar själv vart på din tomt du har tänkt att gräva, genom att ange din adress och markera ut med ritverktygen på kartan.
  • Hur lång tid innan behöver du som kund anmäla en kabelutsättning? Vi har 10 arbetsdagar på oss från ditt anmälningsdatum på Ledningskollen.se tills att vi åker ut i fält för att utföra arbetet. Är du ute i god tid och väljer ett datum längre fram i tiden så markerar vi ut kablarna i regel en vecka innan ditt eget arbete är tänkt att utföras. När din kabelutsättning väl är klar kommer du som kund att bli kontaktad av oss. Då har du själv möjlighet att dokumentera utsättningen för egen del, eftersom det bara är första utsättningen som är kostnadsfri.

För mer information – klicka här eller hör av dig till vår mejl info@aleel.se!

En tillbakablick

En regnig dag som denna ger det lite extra energi att blicka tillbaka.
Här; en arkivbild på ”Gröna huset”. 

Idag ser fasaden helt annorlunda ut – klädd i rött tegel som faktiskt var husets ursprungsfasad. Själva byggnaden är av kulturhistoriskt värde och är i dagsläget under varsam restauration så att stationen till stor del ska återfå sitt ursprungliga yttre utseende.

“Gröna huset” är en transformatorstationsbyggnad från 1910-talet och kallades fram till år 1953 för “Nol sekundärstation”. Den hade som huvudsaklig uppgift att omkoppla den inkommande strömmen som genererades via Trollhättans vattenkraftverk. Historiskt sett var stationen en jätteviktig knytpunkt då den bland annat försedde Göteborgs stad med el. Med tiden förändrades ledningsstrukturer och allt fler omkopplingsstationer tillkom vilket förmodligen bidrog till att transformatorstationsbyggnaden togs ur drift runt 1980.

(Denna bild togs idag, den 5 augusti).