På gång i elnätet vecka 14

Nu är vi klara med tre dagars intensivt arbetet för att framtidssäkra elnätet!

Veckans arbete (v. 14) i området kring Kilanda är en del i vårt stora projekt där vi succesivt bygger om den så kallade Kilandalinjen som sträcker sig från Älvängen till Kollanda.
Boende i området har säkert märkt av extra aktivitet från bland annat Ale El-bilar och grävfordon.

Varför är det här arbetet så viktigt?

Att säkra upp Kilandalinjen är en del i att framtidssäkra Ales elnät. Framförallt förstärker vi linjen och gräver samtidigt ner kablar där det går för att vädersäkra.
I samband med arbetet passar vi även på att byta ut en del transformatorstationer. Information kring aktuella arbeten längs Kilandalinjen kommer löpande meddelas till berörda kunder.

Vi vill även passa på att tacka dig som kund för din förståelse
och önskar dig en fortsatt fin vecka!

Så hanterar vi oron för COVID-19 (Corona-virus)

Vi på Ale El har alltid säkerhet som vår högsta prioritet – både när det gäller våra medarbetare och kunder. På Ale El fortsätter vi med att leverera el som vanligt, det innebär att vi behöver utföra vissa planerade arbeten för att säkra driften. har en långsiktig beredskap så att du kan känna dig helt trygg. Under nuvarande spridning av Covid-19 (Corona-virus) har vi säkrat upp vårt dagliga arbete genom att låta delar av vår personal jobba hemifrån samt vidtar de försiktighetsåtgärder som krävs. Vi följer myndigheternas rekommendationer och uppdaterar oss dagligen gällande status i Sverige och i världen.

Väntar du besök från oss?
Just nu pågår elmätarbyte i vårt område. De allra flesta elmätare sitter utomhus och teknikern behöver inte träffa dig vid bytet. De tekniker som utför arbetet är givetvis symptomfria. Om du själv är sjuk och har ett planerat besök så ber vi dig kontakta Eltel 031-311 33 04 för att boka om tiden.

Vid andra kundärenden hänvisar vi dig i första hand till kontakt via telefon och mejl. På så sätt minskar vi tillsammans smittorisken för både vår personal och dig som kund. Om du har några vidare frågor eller funderingar går det som vanligt bra att höra av dig till vår kundservice på telefon 0303-33 24 00 eller mejla info@aleel.se

Ett fel har uppstått på fakturan

Informationen nedan berör våra kunder som bor i elområde SE3/elområde 3 – se karta för översikt av områden som det gäller. Felet påverkar kunder som har rörligt, el till inköpspris eller anvisat elhandelsavtal.

Det har uppstått ett fel på fakturan för mars månad som gör att grundpriset ej har fakturerats, gäller enbart februaris förbrukning. Det innebär att det saknas en summa på berörda kunders faktura. Vi jobbar just nu med att se över felet samt hur vi ska åtgärda det på ett så smidigt sätt som möjligt.

Till dess kan du betala fakturan som vanligt – och invänta kompletterande information som vi skickar ut via e-post eller vanligt brev till dig som är berörd!

Driftstörning på Mina Sidor

Just nu har vi en pågående driftstörning på Mina Sidor som påverkar
en del av våra kunder.

Felet innebär att värdet på förbrukningsstaplarna inte visas korrekt under fliken ”El”.
Driftstörningen påverkar inte din förbrukning på fakturan – utan felet rör endast Mina Sidor.

Vi jobbar med att se över felet!

Nu byter vi ut våra elmätare

Uppdatering i elmätarbytesprojektet:

Nu har vi kommit nästan halvvägs i arbetet med att byta alla elmätare i vårt elnät. Arbetet löper på smidigt och just nu pågår byten öster om Nödinge och i Nol.

Är du intresserad av din elförbrukning –  gå gärna in på “Mina Sidor” via aleel.se

Läs mer om mätarbyte HÄR!

Stormen Dennis helgen v 7

Det kan bli risk för hårda vindar när stormen Dennis drar in över Sverige i helgen. Stormar kan påverka elnätet – och därför är det bra om du håller dig uppdaterad via din kommun, berörda myndigheter och media. Undvik helst att ge dig ut när det blåser som mest. Väderläget kan du följa via SMHI så du har möjlighet att förbereda dig. Vanligtvis går SMHI ut med stormvarningar 24 timmar innan. Vi uppdaterar information i mån av tid på Facebook samt på vår hemsida under ”Drift”. Vid stormar ser vi som vanligt till att höja beredskapen.

Du kan bland annat förbereda dig genom att:

  • Ta bort lösa föremål i trädgården och på balkongen så de inte blåser iväg, t ex studsmattor, lösa takpannor och skadade träd.
  • Säkra byggnadsställningar så att inget löst material finns som kan lossna och vålla skada.
  • Rensa dagvattenbrunnar så att regnvatten kan rinna undan.
  • Ha ficklampa, tändstickor, stearinljus och batteriradio till hands om det blir strömavbrott.
  • Ladda mobiltelefonen och använd sparsamt under eventuella strömavbrott.
  • Har du brunn med elektrisk pump – se till att pumpa upp vatten.
  • Vid strömavbrott: Öppna kyl och frys så kort tid som möjligt för att ta ut mat. En välfylld frys kan hålla kylan i flera dygn om du inte öppnar dörren. Är det kallt ute kan du förvara maten utomhus. Passa även på att fylla upp vatten i flaskor innan trycket i vattenledningarna försvinner.

Vi har strömavbrott i flera delar av kommunen (avklarat)

Uppdatering kring strömavbrott 2020-02-10 kl 17:32:

Samtliga högspänningsanläggningar är nu i drift!
Under kvällen den 10 februari kommer vi fortsätta att jobba i fält med lågspänningsärenden. Ring oss på 0303-33 24 00 om din fastighet fortfarande saknar ström helt eller delvis. Detta arbete kommer även att fortsätta under morgondagen.

Har du varit utan ström i mer än 12 timmar?
Då har du rätt till avbrottsersättning! Den betalas ut på din faktura – senast inom tre månader. Detta görs automatiskt, du behöver därför inte kontakta oss angående ersättningen.

2020-02-09:

För våra medarbetares säkerhet är arbetet avbrutet och återupptas så snart vi säkerhetsmässigt har förutsättningar för det.
För de kunder som under söndagskvällen fortfarande saknar ström får man räkna med att strömmen är tillbaka först under måndagen.
Vi beklagar strömavbrottet.

Stormvarning på söndag den 9 februari

SMHI har utfärdat en varning för stormbyar längs Västkusten, från söndag middag och natt mot måndag. Följ väderläget noga och förbered dig genom att plocka undan lösa föremål och se över din egen beredskap.

Klass 2-varningen gäller för Västra Götalands län, Bohuslän och Göteborg samt Halland. Det blir syd- eller sydvästlig vind, i södra delen med byvindar på 25–27 sekundmeter och i norra delen av området mycket hårda vindbyar 21–24 sekundmeter. SMHI varnar också för att vattenståndet på västkusten stiger. Även i övriga delar av Götaland blir det mycket hårda vindbyar.

Varning klass 2 – mycket besvärligt väder

En klass 2-varning kan innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Håll dig uppdaterad via din kommun, berörda myndigheter och media. Undvik helst att ge dig ut när det blåser som mest. Väderläget kan du följa via SMHI.

Så kan du förbereda dig

Som alltid är det klokt att förbereda sig inför en storm.

  • Ta bort lösa föremål i trädgården och på balkongen så de inte blåser iväg.
  • Säkra byggnadsställningar så att inget löst material finns som kan lossna och vålla skada. Se även över annat kring ditt hus, till exempel studsmattor, lösa takpannor, skadade träd.
  • Rensa dagvattenbrunnar så att regnvatten kan rinna undan.
  • Ha ficklampa, tändstickor, stearinljus och batteriradio till hands om det blir strömavbrott.
  • Ladda mobiltelefonen.
  • Har du brunn med elektrisk pump – se till att pumpa upp vatten.

Jobba med oss

Är du vår nya distributionselektriker?
Nu söker vi en ny kollega till vår Drift- och anläggningsavdelning

Läs mer HÄR!

Framtidssäkring av elnätet pågår

Här jobbar vi för tillfället med att ta ner Sannumslinjens luftledning. Istället kommer vi gräva ner kabeln för att framtidssäkra elleveransen för både boende och företag i området! Ett viktigt och roligt projekt, tycker vi på Ale El.