Ale Els avbrottskarta

Glad, energifylld fredag önskar vi på Ale El!

Vi passar på att påminna om vår avbrottskarta som du hittar på aleel.se under “Drift” och i vår app. På kartan markeras aktuella, planerade och avklarade avbrott ut. Se färgmarkeringarna för vilken typ av avbrott som det gäller.

  • Röd = aktuella avbrott
  • Blå = planerade avbrott
  • Grön = avklarade avbrott

Vårens Medlemsnytt är äntligen här!

Medlemsnytt skickas till dig medlem och delägare i Ale El Ekonomisk förening två gånger per år. I vårens Medlemsnytt presenterar vi bland annat en av våra nya medlemmar, får en inblick i vad Ale Els sponsring betyder för den lokala fotbollsklubben Surte IS och utlyser en tävling.

Vill du också bli medlem och delägare i Ale El Ekonomisk förening – och på så sätt få ta del av eventuella återbäringar, årliga utskick och andra förmåner?

Drönarflygning – ny teknik i fält!

Delar av Ale Els personal som jobbar i fält har gått drönarutbildning – ett bra komplement vid besiktning av luftledningar.

Varje år besiktigar vi våra 10- och 20 kV-ledningar i elnätet. Historiskt sätt har det bland annat använts helikopter för att hjälpa till med besiktningen – något som både kunde upplevas som störande och skrämma djur i området.

Nu när delar av vår personal har utbildats i drönarflygning ska den nya tekniken i fält hjälpa oss med besiktningen genom att fånga vinklar som personalen inte ser från marken. Om du ser en drönare i fält tillsammans med personal från Ale El så är vi ute och besiktigar elledningar i området.

Det kan vara bra att veta att vi aldrig filmar eller fotograferar någon – utan det är enbart elledningarna som är av intresse. Vid eventuell storm kommer även drönaren att ge en bättre överblick i terrängen.

Välj ett schysst elavtal!

Hos Ale El Elhandel hittar du enkla elavtal där det alltid ingår 100 % förnybar energi utan extra kostnad. Vi är även certifierade med Schysst Elhandel – i syfte att du som elkund ska känna dig trygg i ditt val av elleverantör. Läs mer om certifieringen här!

Du hittar mer information samt våra rörliga och fasta elavtal på aleel.se – klicka här för att komma direkt till vår “teckna elavtal-sida”.

Har du frågor eller funderingar är du såklart välkommen att höra av dig till vår kunniga kundservice för mer information.

  • Telefon: 0303-33 24 00
  • E-post: info@aleel.se

Var uppmärksam mot oseriösa aktörer på elmarknaden!

Telefonsamtal från säljare och marknadsundersökare är sedan länge vanligt förekommande. I dagsläget vet vi att många oseriösa aktörer jobbar intensivt med att ringa och sälja – och tyvärr även lura konsumenter.

Den 15 mars sände SVT Rapport ett inslag som vi på Ale El tyvärr känner igen från kunder som kontaktat oss med frågor efter påringning av oseriösa aktörer på elmarknaden.
Skrolla dig fram till ca 19 minuter och 50 sekunder in i programmet. För att ta del av reportaget – klicka här!

Kom alltid ihåg att:

  • Läsa igenom villkoren och tacka inte ja över telefon.
  • Lämna aldrig ut dina eller någon annans personuppgifter – logga inte heller in på din bank på uppmaning av en telefonsäljare.
  • Anmäl misstänkta bedrägeriförsök till polisen.
  • Anmäl till konsumentverket om du anser att du har blivit lurad.
  • Hör av dig till oss om du vill ha hjälp med att jämföra erbjudanden eller med att anmäla oseriösa försäljningsmetoder.

Nya kundrelationsansvarig på Ale El!

Vi välkomnar vår nya kundrelationsansvarig Nicolas!
Med rötter i Chile och Göteborg ser Nicolas nu fram emot att jobba i ett familjärt, medlemsägt bolag där fokus ligger på kunden.
Sedan tidigare har han jobbat i både finansbranschen och elbranschen.

Idag bor han i Tuve tillsammans med sin sambo och tre söner.
På fritiden grillar han gärna, eller utforskar sitt nyfunna fiskeintresse tillsammans med sina barn. Han har ännu inte valt sin favoritplats i Ale men ser fram emot att utforska kommunen.

För Nicolas kommer den nya tjänsten som kundrelationsansvarig på Ale El att bli väldigt spännande.

”Det finns mycket att utveckla gällande kunskapen om elbranschen hos både privatkunder och företagskunder. Jag ser fram emot att jobba nära kund, genom att både utbilda och ha en dialog om hur energibranschen faktiskt fungerar och hur du som kund kan påverka dina elkostnader,” säger Nicolas om den nya tjänsten.

Nicolas tycker även att förnybar energi och just medvetenheten kring detta är något som vi borde prata mer om.

”Vi pratar mycket om elbilar men kanske inte lika mycket om var elen faktiskt kommer ifrån.”

Nicolas började på Ale El den 8 mars och ser nu fram emot att jobba på ett mindre bolag – med nära samarbete mellan de olika avdelningarna.

”Det ska också bli roligt att jobba nära aleborna. För mig är det viktigt att bolaget bryr som om kunderna och även att Ale El engagerar sig lokalt, till exempel via sponsringen och att kunderna själva kan vara delägare i den ekonomiska föreningen,” avslutar Nicolas.

På gång i elnätet v 9!

Vi på Ale El har återigen en energifylld vecka framför oss. Under vecka 9 är vi bland annat vid:
  • Kilandalinjen, där vi arbetar med de två sista etapperna av projektet för att drift- och vädersäkra elnätet. Längs stora delar av linjen river vi luftledningar och gräver ner kablar i marken. Berörda kunder informeras löpande.
  • Rished, där vi sedan några veckor tillbaka har arbetat med att gräva ner kabel i området. I veckan kommer kabeln som vi har grävt ner att gå i drift. En del kunder kommer vara utan ström under kortare perioder under arbetets gång och berörda kunder meddelas löpande. Du hittar även information på vår driftkarta samt Facebook. Återställning av mark och rasering av luftledning kommer att ske under kommande veckor.
  • Hela Ale, två av våra montörer, Jim och Marcus, jobbar med att besiktiga alla Ale Els transformatorstationer.
Vi passar även på att önska dig en fin fortsatt vecka!

2021-03-02 kl 10.42 – driftstörning i telefonväxeln hos vår kundservice är avhjälpt!

2021-03-02 kl 10.42 – driftstörning i telefonväxeln hos vår kundservice.
För tillfället har vi en driftstörning i vår telefonväxel. Felsökning pågår. Vi uppdaterar här på Facebook när driftstörningen är avhjälpt.
Vid brådskande ärenden, vänligen mejla info@aleel.se
2021-03-02 kl 11.08 – Uppdatering:
Driftstörningen ligger hos vår telefonoperatör Tele2. De felsöker för tillfället men har inte gett någon prognos.
2021-03-02 kl 11.19 – Uppdatering:
Vid driftstörning, vänligen ring vårt journummer som är i drift, på telefonnummer: 031-703 16 16.
2021-03-02 kl 11.51 – Uppdatering:
Driftstörningen är nu avhjälpt och det går bra att ringa igen!

Hur jobbar vi på Ale El för att sätta säkerheten i första rummet?

Lokaltidningen Alekuriren följde med ut i fält under en så kallad safety walk (säkerhetsobservation). Läs hela artikeln på alekuriren.se genom att klicka här! 
“ALAFORS. Ett föredömligt förebyggande arbetsmiljöarbete. Säkerhetstänket på Ale El återspeglar sig ånyo i en topplacering i den senaste medarbetarundersökningen.
– Vi känner verkligen att ledningen bryr sig, det är inte bara snack utan dialogen finns där hela tiden, säger distributionselektriker Johan Ahl.”