Var uppmärksam mot oseriösa aktörer på elmarknaden!

Telefonsamtal från säljare och marknadsundersökare är sedan länge vanligt förekommande. I dagsläget vet vi att många oseriösa aktörer jobbar intensivt med att ringa och sälja – och tyvärr även lura konsumenter.

Den 15 mars sände SVT Rapport ett inslag som vi på Ale El tyvärr känner igen från kunder som kontaktat oss med frågor efter påringning av oseriösa aktörer på elmarknaden.
Skrolla dig fram till ca 19 minuter och 50 sekunder in i programmet. För att ta del av reportaget – klicka här!

Kom alltid ihåg att:

  • Läsa igenom villkoren och tacka inte ja över telefon.
  • Lämna aldrig ut dina eller någon annans personuppgifter – logga inte heller in på din bank på uppmaning av en telefonsäljare.
  • Anmäl misstänkta bedrägeriförsök till polisen.
  • Anmäl till konsumentverket om du anser att du har blivit lurad.
  • Hör av dig till oss om du vill ha hjälp med att jämföra erbjudanden eller med att anmäla oseriösa försäljningsmetoder.

Nya kundrelationsansvarig på Ale El!

Vi välkomnar vår nya kundrelationsansvarig Nicolas!
Med rötter i Chile och Göteborg ser Nicolas nu fram emot att jobba i ett familjärt, medlemsägt bolag där fokus ligger på kunden.
Sedan tidigare har han jobbat i både finansbranschen och elbranschen.

Idag bor han i Tuve tillsammans med sin sambo och tre söner.
På fritiden grillar han gärna, eller utforskar sitt nyfunna fiskeintresse tillsammans med sina barn. Han har ännu inte valt sin favoritplats i Ale men ser fram emot att utforska kommunen.

För Nicolas kommer den nya tjänsten som kundrelationsansvarig på Ale El att bli väldigt spännande.

”Det finns mycket att utveckla gällande kunskapen om elbranschen hos både privatkunder och företagskunder. Jag ser fram emot att jobba nära kund, genom att både utbilda och ha en dialog om hur energibranschen faktiskt fungerar och hur du som kund kan påverka dina elkostnader,” säger Nicolas om den nya tjänsten.

Nicolas tycker även att förnybar energi och just medvetenheten kring detta är något som vi borde prata mer om.

”Vi pratar mycket om elbilar men kanske inte lika mycket om var elen faktiskt kommer ifrån.”

Nicolas började på Ale El den 8 mars och ser nu fram emot att jobba på ett mindre bolag – med nära samarbete mellan de olika avdelningarna.

”Det ska också bli roligt att jobba nära aleborna. För mig är det viktigt att bolaget bryr som om kunderna och även att Ale El engagerar sig lokalt, till exempel via sponsringen och att kunderna själva kan vara delägare i den ekonomiska föreningen,” avslutar Nicolas.

På gång i elnätet v 9!

Vi på Ale El har återigen en energifylld vecka framför oss. Under vecka 9 är vi bland annat vid:
  • Kilandalinjen, där vi arbetar med de två sista etapperna av projektet för att drift- och vädersäkra elnätet. Längs stora delar av linjen river vi luftledningar och gräver ner kablar i marken. Berörda kunder informeras löpande.
  • Rished, där vi sedan några veckor tillbaka har arbetat med att gräva ner kabel i området. I veckan kommer kabeln som vi har grävt ner att gå i drift. En del kunder kommer vara utan ström under kortare perioder under arbetets gång och berörda kunder meddelas löpande. Du hittar även information på vår driftkarta samt Facebook. Återställning av mark och rasering av luftledning kommer att ske under kommande veckor.
  • Hela Ale, två av våra montörer, Jim och Marcus, jobbar med att besiktiga alla Ale Els transformatorstationer.
Vi passar även på att önska dig en fin fortsatt vecka!

2021-03-02 kl 10.42 – driftstörning i telefonväxeln hos vår kundservice är avhjälpt!

2021-03-02 kl 10.42 – driftstörning i telefonväxeln hos vår kundservice.
För tillfället har vi en driftstörning i vår telefonväxel. Felsökning pågår. Vi uppdaterar här på Facebook när driftstörningen är avhjälpt.
Vid brådskande ärenden, vänligen mejla info@aleel.se
2021-03-02 kl 11.08 – Uppdatering:
Driftstörningen ligger hos vår telefonoperatör Tele2. De felsöker för tillfället men har inte gett någon prognos.
2021-03-02 kl 11.19 – Uppdatering:
Vid driftstörning, vänligen ring vårt journummer som är i drift, på telefonnummer: 031-703 16 16.
2021-03-02 kl 11.51 – Uppdatering:
Driftstörningen är nu avhjälpt och det går bra att ringa igen!

Hur jobbar vi på Ale El för att sätta säkerheten i första rummet?

Lokaltidningen Alekuriren följde med ut i fält under en så kallad safety walk (säkerhetsobservation). Läs hela artikeln på alekuriren.se genom att klicka här! 
“ALAFORS. Ett föredömligt förebyggande arbetsmiljöarbete. Säkerhetstänket på Ale El återspeglar sig ånyo i en topplacering i den senaste medarbetarundersökningen.
– Vi känner verkligen att ledningen bryr sig, det är inte bara snack utan dialogen finns där hela tiden, säger distributionselektriker Johan Ahl.”

Var uppmärksam vid telefonsamtal!

Var uppmärksam – låter erbjudandet för bra för att vara sant?
Telefonsamtal från säljare och marknadsundersökare är sedan länge vanligt förekommande. På Ale El är vi ytterst försiktiga med den kontaktvägen eftersom vi vet att många oseriösa aktörer jobbar intensivt med att ringa och sälja – och tyvärr även lura konsumenter.
Vi vill såklart även höra av oss ibland, för att påminna om ditt avtal som snart löper ut eller återkoppla i något pågående ärende. Vi gör även undersökningar för att vi ska dra lärdom och bli bättre på att möta dina behov hos oss som kund.
Här kommer ett par tips att tänka på vid telefonsamtal:
  • Låter erbjudandet för bra för att vara sant? Då kanske det inte är sant! Sök upp mer fakta, läs villkoren och tacka inte ja över telefon.
  • Lämna aldrig ut dina eller någon annans personuppgifter – logga inte heller in på din bank på uppmaning av en telefonsäljare.
  • Anmäl misstänkta bedrägeriförsök till polisen!
  • Anmäl till konsumentverket om du anser att du har blivit lurad.
  • Hör av dig till oss om du vill ha hjälp med att jämföra erbjudanden eller med att anmäla oseriösa försäljningsmetoder!

Läs om varför det är höga elpriser i hela landet!

Just nu är det höga elpriser i hela landet, läs artikeln i sin helhet på alekuriren.se – genom att klicka här!
“Det kalla och torra vädret i Sverige har påverkat elmarknaden betydligt under inledningen av året. Förbrukningen har även ökat vilket gett avsevärt högre elpriser i den nordiska elmarknaden. – Kallt och torrt väder, hög elförbrukning och mindre vindkraftsproduktion påverkar elpriset, säger Sarah Ander, marknadschef på Ale El.”

En dag i fält!

Härliga, energifyllda dagar i fält!
Igår var våra montörer Jonas, Niklas och Björn på plats i Rished, där vi jobbar med att gräva ner kablar i området för att drift- och vädersäkra elnätet. För att kunna komma fram till elstolparna med bandvagn och lift arbetade montörerna först med att göra plats i terrängen.
Dagen bjöd på två minusgrader, snö och krispig vinterluft – vilket resulterade i en lyckad och effektiv arbetsdag.

Energispartips 8/10

Vi avslutar denna vecka med ett par energispartips som kan hjälpa dig att spara energi i köket:
  • Diska i diskmaskin om du ha möjlighet! Enligt Energimyndigheten går det nämligen åt upp till fyra gånger så mycket energi om du diskar för hand. Kom ihåg att fylla hela diskmaskinen innan du startar ett program. Väljer du att diska för hand, använd en balja eller diskpropp istället för rinnande vatten.
  • När du ska koka upp något i en kastrull på spisen, lägg på ett lock så håller sig värmen kvar inne i kastrullen.
  • Använd även en kastrull som har samma storlek som spisplattan och en jämn botten för att göra din matlagning så effektiv som möjlig och minska din energiförbrukning.
Vi på Ale El passar också på att önska dig en energifylld, härlig helg!