Ett strömavbrott kan ha flera orsaker. Här nedan hittar du en checklista som du kan gå igenom steg för steg – för att på så sätt kunna ta reda på vad du som kund behöver göra vid ett eventuellt strömavbrott.
MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) har en utmaning på deras hemsida som kallas ”Sju dagar”.
Där får du, utan förberedelser, öva på att hantera ett långvarigt strömavbrott. Gå gärna in och testa!
Den visar om vi har något större aktuellt eller planerat strömavbrott i ditt område. Du kan även ladda ner vår kostnadsfria app där avbrottskartan finns som en tjänst.
Kontrollera om möjligt om grannen har spänning. Är även grannen utan spänning är troligen felet på elnätet utanför din egen fastighet. Innan du kontaktar Ale El, kontrollera följande:
Löser jordfelsbrytaren ut igen – följ instruktionerna nedan:
Du har strömavbrott på vissa ställen i bostaden
Om inget av ovanstående hjälper Om du är elnätskund hos Ale El, ring oss och gör en felanmälan. Om du endast är elhandelskund hos Ale El Elhandel ska du kontakta ditt elnätsbolag.
Om du har drabbats av ett sammanhängande strömavbrott som varar mer än 12 timmar har du rätt till avbrottsersättning. Om elen kommer och går – med ett mellanrum på mindre än 2 timmar – räknas avbrottet som sammanhängande.
Du behöver inte själv ansöka om avbrottsersättning. Den betalas ut automatiskt på någon av de efterföljande fakturorna (normalt sett inom tre till sex månader).
Ersättning betalas inte ut om:
Om du vill ha ytterligare informationen om avbrottsersättning – vänligen se Ellagen genom att klicka här!
Alla ska vara så pass förberedda att vi klarar tre dygn, det vill säga 72 timmar, utan stöd från myndigheter i händelse av en kris. Vi förväntas ha förråd av vatten och förnödenheter likväl som förmåga att ordna värme och informationsinhämtning.
Se filmen för att se vad som kan vara bra att ha hemma!
Ladda ner vår kostnadsfria app som bland annat hjälper dig att effektivisera din energiförbrukning.
Vi finns här för dig! Här hittar du vanliga frågor och svar samt hur du enklast kontaktar oss.
Här hittar du information om aktuella, planerade och avklarade strömavbrott.
Här loggar du in till mina sidor för att få koll på bland annat dina fakturor och din energikonsumtion.
Användarnamnet är ditt kundnummer som du hittar på fakturan från Ale El.
Lösenordet är ditt postnummer, 5 siffror. Väl inloggad på mina sidor kan du ändra ditt användarnamn och lösenord under fliken inställningar.
Rörligt elpris följer utvecklingen på elbörsen och varierar månad till månad.
Fast elpris innebär att du får samma elpris per kWh under hela avtalsperioden.
Läs mer om våra elavtal här.