Patrik Olsson svarar på frågor om kabelutsättning

Publicerad: 14 augusti, 2020

Ska du gräva på tomten eller har du bara funderat på vad en kabelutsättning faktiskt innebär? Lugn – vår kunniga och mountainbike-älskande arbetsledare på driftavdelningen, Patrik Olsson, svarar på några vanliga frågor!

  • Vad innebär en kabelutsättning? En kabelutsättning innebär att vi åker ut och markerar var våra kablar ligger i det område där du exempelvis ska gräva, borra eller spetta. Kabelutsättningen är i regel kostnadsfri.
  • Hur anmäler du som kund en kabelutsättning? Det gör du genom att vända dig till hemsidan ledningskollen.se. Anledningen till att du anmäler där istället för att kontakta oss på Ale El direkt är för att du på Ledningskollen.se får svar från alla aktörer som kan ha ledningar inom ditt område.
  • Hur gör du en anmälan på Ledningskollen.se? För att kunna göra din anmälan om kabelutsättning behöver du först registrera dig på hemsidan. Därefter loggar du in, väljer ärendetyp och fyller i dina uppgifter i olika steg. Du markerar själv vart på din tomt du har tänkt att gräva, genom att ange din adress och markera ut med ritverktygen på kartan.
  • Hur lång tid innan behöver du som kund anmäla en kabelutsättning? Vi har 10 arbetsdagar på oss från ditt anmälningsdatum på Ledningskollen.se tills att vi åker ut i fält för att utföra arbetet. Är du ute i god tid och väljer ett datum längre fram i tiden så markerar vi ut kablarna i regel en vecka innan ditt eget arbete är tänkt att utföras. När din kabelutsättning väl är klar kommer du som kund att bli kontaktad av oss. Då har du själv möjlighet att dokumentera utsättningen för egen del, eftersom det bara är första utsättningen som är kostnadsfri.

För mer information – klicka här eller hör av dig till vår mejl info@aleel.se!