Inför mätarbytet

Att tänka på inför mätarbytet
Du som kund äger mätarplatsen och är ansvarig för att arbetet på mätarplatsen kan utföras på ett elsäkert sätt.

Mätare utomhus
Är du villaägare sitter din mätare oftast utvändigt på fasaden. Bor du i lägenhet sitter de i trappuppgången eller i källaren. Det innebär att ingen behöver vara hemma när vi kommer och byter din mätare. Vi meddelar dock vilken vecka det blir eftersom bytet orsakar ett kortare avbrott.

Mätare inomhus
Har du din mätare inomhus behöver vi komma in till dig. En vuxen person över 18 år, som vet var mätaren sitter, ska finnas i bostaden när vi kommer. Om ett barn är ensamt hemma går vi inte in. Vi meddelar exakt tid per post när bytet närmar sig.

Vi byter elmätare alla dagar i veckan
Bytet av elmätare kommer att göras alla dagar i veckan, även lördag och söndag. Detta förenklar för er kunder som har elmätaren inomhus eller där vi behöver er hjälp för att komma åt mätaren.

Se till att mätaren inte är blockerad
För att vårt jobb ska gå så smidigt som möjligt, ber vi dig plocka bort saker som blockerar mätaren. Tänk på att vi måste kunna stå framför mätaren vid bytet. Har du till exempel växter eller buskar framför mätarskåpet, se till att skydda dem så vi inte skadar något.

Ett kort elavbrott – stäng av känslig utrustning
När vi byter din elmätare blir det ett kort elavbrott. Se därför till att all känslig elektrisk utrustning är avstängd under den tiden.

Har du fritidshus i vårt elnätsområde?
Om du vill göra ditt hus, lägenhet eller sommarhus spänningslöst under en längre tid är det viktigt att du stänger av elmätaren på brytarknappen.(kolla aidons dokument, brytarknapp) Då kan vi fortfarande ha kontakt med din elmätare och samla in din mätarställning så att din faktura blir rätt.

Har du frågor kring din tidsbokning eller vill ändra den?
Frågor angående tidsbokning och bytet av elmätaren hänvisas till Eltel Networks.

Om du fått ett bokningsbrev från Eltel och behöver ändra eller bekräfta din tid: Besök mitt.matarbyte.se och logga in med det användarnamn och lösenord du fått på bokningsbrevet.

Du kan även ringa Eltels kundservice på 031 – 311 33 04. Hit kan du också vända dig för att meddela om du planerar att vara bortrest under en längre tid eller av andra anledningar inte kan finnas tillgänglig på utnämnd tid. Eltels kundtjänst har öppet mellan 8:00 – 20:00 på vardagar och 10:00 – 17:00 på lördagar.