Vinnarna i Ale Els facebooktävling är nu utsedda

Följande personer har vunnit varsitt biopaket:

  • Denice Karlsson
  • Peter Carlsson
  • Christan Jonberg
  • Andreas Elg
  • Jessica Meza Rivas

Stort grattis säger vi på Ale El och önskar er alla en riktigt mysig biokväll!

Vill du också vinna fina priser? Snart kommer det nya tävlingar på vår Facebook-sida, aleelelhandel

Följ din elförbrukning -Ladda ner vår App

Ale El App

Nu kan du som är kund hos Ale El följa din elförbrukning och se dina fakturor i vår nya App.

Ladda ner appen och använd ditt Kundnummer och siffrorna i ditt Anl ID för att logga in. Du finner inloggnings uppgifterna på din faktura.

Här kan du ladda ner appen till Android-mobiler: Google Play

Här kan du ladda ner appen till iPhone-mobiler: App Store

VD kommenterar Svenskt Kvalitetsindex mätning om kundnöjdhet

Enligt Svenskt Kvalitetsindex, publicering 17 december 2012, är Ale El det elbolag i Västsverige som har de nöjdaste elhandelskunderna. I hela Sverige ligger Ale El topp tre i kundnöjdhet.
Detta förtroende styrker oss i vår uppfattning om hur viktigt det är att alltid ha konsumentperspektivet som högsta prioritet.
Personligen vill jag rikta ett stort tack till våra elhandelskunder för det förtroende som visats samt till mina medarbetare som gör det möjligt. Nu kavlar vi på Ale El upp ärmarna för att bli ännu bättre!

Stefan Brandt

VD Ale El

Svenskt Kvalitetsindex 2012

”Ale El som för första gången deltar i mätningen tillhör också toppen i kundnöjdhet. Av samtliga aktörer är det Ale Els kunder som upplever sig få den bästa servicen.”

Totalt sett får Ale El högsta betyg i Västsverige och tredje högsta betyg i Sverige.

I SKI kund mäts och analyseras ett stort antal aspekter kring kundrelationen till aktörer inom elhandel, elnät och fjärrvärme. Studien görs med hjälp av en statistisk modell som möjliggör analys av orsakerna till kundernas bedömning, liksom till hur lojala kunderna är mot sina företag. Som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet och prisvärdhet.

Intervjuerna har genomförts via telefon under perioden 23 oktober – 2 december 2012 av EVRY.

Totalt genomfördes 15 150 intervjuer.

Laddstolpe i Surte

Den första laddstolpen i Ale kommun är nu redo att tas i bruk. Den är placerad på pendelparkeringen i Surte.

Två bilar kan ansluta sig till laddstolpen samtidigt. Användarföreskrifter finns beskrivet på stolpen.

Användaren får access till stolpen genom att använda sin mobiltelefon, antingen genom att skicka ett vanligt sms, QR-kod eller nyttja en särskild app. Du får en inloggningskod att knappa in som gör att uttagen i stolpen blir spänningssatta. Telefonabonnemanget som man använder belastas med en avgift per laddning, för närvarande 30 kronor.

 

 

Allierar sig för schysstare elmarknad

Alekuriren v 48 2012

ALAFORS. Ensam är stark brukar det heta, men inte i det här fallet.
För att få till stånd en schysstare elmarknad har Ale El allierat sig med ett par kollegor i branschen.
– Konsumentperspektivet är i fokus för våra diskussioner, säger Malin Flysjö, marknadschef på Ale El.

På kort tid har Ale El träffat Energimarknadsinspektionen och nu senast Konsumentverket. Dessutom förs en dialog med branschorganisationen Svensk Energi.
– Det finns ingen egenvinning i detta, syftet är istället att få bukt med den oseriösa försäljning som förekommer inom elhandelsbranschen. Telefonförsäljare och dörrknackare vilseleder inte sällan konsumenterna, säger Malin Flysjö.
På mötet med Konsumentverket hade Ale El sällskap av representanter från Kungälv Energi och Karlstad Energi.
– Vi fick till en mycket bra dialog. Budskapet var att berätta om de tvivelaktiga metoder som används vid försäljning av el och att det är konsumenterna som hamnar i kläm, säger Malin Flysjö.
– Vi tog också tillfället i akt att upplysa Konsumentverket om de prisjämförelsesajter som finns på nätet och att långt ifrån alla överensstämmer med verkligheten.
Vad hoppas ni få ut av ert arbete?
– Genom att samla styrkorna och driva den här typen av frågor, så kan det förhoppningsvis leda till en schysstare elmarknad på sikt. Nu har vi påbörjat en resa tillsammans med andra bolag som delar våra värderingar. Som situationen är nu så är det lätt att du som konsument blir lurad, avslutar Malin Flysjö.

Alekuriren/Jonas Andersson

Timmätning

Från och med 1 oktober 2012 har alla kunder som önskar rätt till timmätning. Som timmätt kund har du möjlighet att följa din elförbrukning under dygnets alla timmar, vilket kan vara värdefullt i tex jakten på energitjuvar.

Om du är elnätskund hos Ale El och även väljer att handla Rörligt elpris av Ale El kan du välja vår nya produkt, Rörligt Timpris. På så sätt kan du själv påverka ditt elpris genom att styra din förbrukning till timmar då elpriset är lägre. Kontakta kundservice på 0303-33 24 00 så berättar vi mer!

Du kan också läsa med på Svensk Energis hemsida

Vi bryr oss om dig som kund!

Vi anser att det är viktigt att veta vad du som kund tycker är bra och vad vi på Ale El kan bli bättre på. Därför kommer vi att under oktober och november 2012 att genomföra en kundundersökning. Det kan hända att det blir just du som blir uppringd av SKI (Svenskt Kvalitetsindex), som genomför mätningen.

Du kan läsa mer om SKI på www.kvalitetsindex.se

 

Ditt svar betyder mycket!

Välkommen på kundkväll 2 oktober 2012

Tisdagen den 2 oktober kl 18:00-20:00 bjuder vi in till kundkväll igen.

På agendan står information om vad som är på gång inom vårt elnätsområde samt det senaste från elmarknaden. Bör man välja fast eller rörligt elpris? Passa på att ställa frågor om stort och smått!

Vi bjuder på kaffe och fralla.

Anmäl dig här eller kontakta oss på telefon 0303-33 24 00 eller via e-post info@aleel.se

 

 

Niclas Emanuelsson, ny styrelseordförande

Hej Niclas!

Du som är ny ordförande i Ale Elförening, vad var det som fick dig att intressera dig för uppdraget?

“Jag bor själv i Ale El:s nätområde och elförsörjningen är en av de viktigaste delarna i ett modernt samhälle. Ale El är en viktig aktör och partner i bygdens utveckling och därför tackade jag ja till uppdraget.”

Hur ser du på Ale El:s utveckling och roll i bygden?

“Om några år kommer kontakten från kund till elleverantör att enbart gå via elhandelsbolagen och köper man då elen från Ale El så har man automatiskt en lokal kontakt och närvaro. Med värdeorden Nära, Tryggt och Enkelt borgar Ale El att alltid finnas nära till hands i alla lägen. Jag skulle gärna se att alla Alebor köper sin el från Ale El i framtiden. På så sätt kan Ale El garantera fortsatt stark lokal närvaro med bästa möjliga service. “

Slutligen, vad lägger du helst på grillen i sommar?

“En saftig karrébit och gärna en majskolv till den.”