Eldriftledarna behåller lugnet i stormen

Ale Els personal har beredskap dygnet runt. Mikael Hansson och hans kollegors mål är att åtgärda fel och se till att alla i elnätet har ström – men säkerheten går alltid först.

Mikael Hansson har jobbat på Ale El sedan 1989 och är idag chef för avdelningen Drift & anläggning. Förutom personalansvar och driftplanering så jobbar han också som eldriftledare tillsammans med fem andra, både på dagen och under beredskapstid.

Som eldriftledare planerar och ansvarar Mikael för den elektriska anläggningen. Det kräver bland annat stresstålighet, organisationsförmåga och ett tydligt ledarskap. Han tycker att det bästa med jobbet är att det kan vara ganska actionfyllt.

– Det är häftigt att se organisationens engagemang och samarbete under tidspress vid ett strömavbrott, säger Mikael.

”Det finns stora risker när man jobbar med el,
alla ska kunna komma hem till sina familjer när jobbet är utfört.”

 

– Jag tar mitt jobb på allvar eftersom jag vet hur beroende våra kunder är av ström. Samtidigt har vi som arbetsgivare ett stort säkerhetsansvar för vår personal.

För att alla ska kunna jobba på ett säkert sätt måste eldriftledaren se till att rätt förutsättningar upprättas vid reparationer i elnätet. Eldriftledaren ansvarar för att få ut den första informationen kring vilka områden och hur många som är påverkade vid ett strömavbrott. Kunderna kan följa uppdateringar på Facebook, i avbrottskartan på Ale Els hemsida och i appen.

– Det är skillnad mellan planerade strömavbrott vid underhållsarbete med och strömavbrott vid oväder. Under en storm får man ofta ta situationen som den kommer, förklarar Mikael.

Att hålla ledningsgatorna fria från träd är en utmaning. Skogsstyrelsen ställer krav på markägarna att lämna kvar enstaka träd vid avverkning.

– Enskilda träd som står nära en elledning är väldigt utsatta vid storm. Vi ser gärna att de tas ner så att de slipper orsaka strömavbrott, säger Mikael.

Även om oväder som orsakar driftstörningar kan överraska personalen, förbereder eldriftledarna sig genom att hålla koll på väderprognoser, uppdatera kollegor vid nya prognoser och se till att extrapersonal finns tillgänglig.
Montörerna arbetar i fält jobbar ute i nästan alla slags väder men kan behöva avbryta arbetet av säkerhetsskäl vid extrema väderförhållanden.

– Planering är superviktigt under avbrott, för att se över när personal behöver åka hem och sova samt om det är tillräckligt säkert att jobba i fält vid exempelvis en hård storm, avslutar Mikael.

 

Kundväll hos Ale El 25 april (fullbokad)!

Välkommen på Ale Els kundkväll 25 april!

Vår kundkväll är nu fullbokad!
Det är jättekul att ni är så många som vill vara med och vi ser därför över att köra en till kundkväll framöver. Vi återkommer med information när vi vet mer!

Kundkvällen äger rum kl 18.00-20-30 på Ale Els kontor på Lunnavägen 2.

Under kvällen går vi igenom:

  • På gång i elnätet
  • Elmarknad och elavtal
  • Batterilösningar och flextjänster
  • Lär dig hitta i vår app

 

 

4 anledningar att jobba i energibranschen

Idag firar vi Elens dag!

Energibranschen har utsetts till Sveriges mest attraktiva och jämställda bransch två år i rad.
Ingredienserna för att bli en attraktiv och jämställd bransch?

 

Fem av anledningarna till att Nyckeltalsinstitutet har utsett energibranschen till den mest attraktiva och jämställda branschen är:

  • Stora satsningar på medarbetarnas utveckling i arbetet
  • Kvinnor och män har lika möjligheter till karriär
  • Jämställd lönestruktur
  • Få sjukskrivna
  • Stor chefstäthet jämfört med andra branscher

Och det är bara några av alla fördelar med att jobba i energibranschen.

Spara pengar inför vintern!

Just nu ser vi att elpriserna är lägre än vad de varit tidigare i år samtidigt som din elförbrukning generellt går ner under sommaren. Detta bidrar till reducerade elkostnader.

Ett tips inför vintern är att passa på att lägga undan en extra peng nu när din elfaktura är lägre!

Vill du läsa mer om vilka elavtal vi erbjuder inför vintern? Klicka här!

För dig som inte vill binda upp dig på ett helt år finns det ett alternativ som vi kallar vintersäkrat elpris.
Då får du ett fast pris under vintermånaderna och rörligt elpris från och med 1 april.

Har du frågor är du såklart välkommen att kontakta vår kundservice

En energifylld dag vid Björkkärrs äng

Den 19 juli var det dags för evenemanget ”Lieslåtter och bisurr”, på Ale Els mark Björkkärrs äng i Bohus.

Det blev en härlig dag i vacker miljö där besökarna fick testa på lieslåtter och höra om Björkkärrs ängs fauna och historiska betydelse. På plats fanns även Föreningen Bivänner som sålde honung och berättade om binas betydelse för den biologiska mångfalden.

Ale El är stolt sponsor av samarrangemanget mellan Naturskyddsföreningen och Ale kommun.

Du hittar fler bilder på vår Facebook och Instagram.

I februari 2023 justeras elnätsavgifterna

Från och med den 1 februari 2023 kommer elnätsavgifterna att justeras för dig som bor inom Ale Els elnät.
Ett flertal faktorer påverkar din elnätsavgift, kraftigt ökade kostnader från regionnät tillsammans med högre kostnader för material och annat.

För dig som bor i lägenhet blir höjningen runt 15 kronor extra i månaden.
Bor du i villa blir höjningen runt 80 kronor i månaden.

Läs mer genom att klicka här!

Historisk händelse – ny mottagningsstation i drift

I början av april månad så förstärktes redundansen och kapaciteten för framtiden i Ale, genom att en ny mottagningsstation togs i drift inom Ale Els elnät.

I förra veckan hade vi en invigning där både Ale Els personal, styrelse och externa samarbetspartners medverkade. Läs artikeln i Alekuriren genom att klicka här!

Varning för oseriösa aktörer!

I dagsläget vet vi att många oseriösa aktörer jobbar intensivt med att ringa, sälja och tyvärr även lura konsumenter. Det kan vara bra att veta att vi på Ale El inte samarbetar med några andra leverantörer.

Låter erbjudandet du får för bra för att vara sant? Då kanske det inte är sant! Sök upp mer fakta, läs villkoren och tacka inte ja över telefon.

Du kan såklart alltid höra av dig till vår kundservice om du har funderingar!

Nya kundrelationsansvarig på Ale El!

Vi välkomnar vår nya kundrelationsansvarig Nicolas!
Med rötter i Chile och Göteborg ser Nicolas nu fram emot att jobba i ett familjärt, medlemsägt bolag där fokus ligger på kunden.
Sedan tidigare har han jobbat i både finansbranschen och elbranschen.

Idag bor han i Tuve tillsammans med sin sambo och tre söner.
På fritiden grillar han gärna, eller utforskar sitt nyfunna fiskeintresse tillsammans med sina barn. Han har ännu inte valt sin favoritplats i Ale men ser fram emot att utforska kommunen.

För Nicolas kommer den nya tjänsten som kundrelationsansvarig på Ale El att bli väldigt spännande.

”Det finns mycket att utveckla gällande kunskapen om elbranschen hos både privatkunder och företagskunder. Jag ser fram emot att jobba nära kund, genom att både utbilda och ha en dialog om hur energibranschen faktiskt fungerar och hur du som kund kan påverka dina elkostnader,” säger Nicolas om den nya tjänsten.

Nicolas tycker även att förnybar energi och just medvetenheten kring detta är något som vi borde prata mer om.

”Vi pratar mycket om elbilar men kanske inte lika mycket om var elen faktiskt kommer ifrån.”

Nicolas började på Ale El den 8 mars och ser nu fram emot att jobba på ett mindre bolag – med nära samarbete mellan de olika avdelningarna.

”Det ska också bli roligt att jobba nära aleborna. För mig är det viktigt att bolaget bryr som om kunderna och även att Ale El engagerar sig lokalt, till exempel via sponsringen och att kunderna själva kan vara delägare i den ekonomiska föreningen,” avslutar Nicolas.